Träning och övning – för nybörjaren

Fyra korta avsnitt som handledning för nybörjaren.

Grattis! Du har börjat ta sånglektioner.

Välkommen in i den klassiska sångens oändliga värld av drama, gemenskap, mystik, eufori och passion. Precis som alla andra konster finns det en tröskel. Precis som all annan träning är risken stor att du efter två eller tre lektioner, slutar öva och börjar med något annat. Nå, hur ska man då göra för att hålla ut? Hur ska man skaffa den där mentala tågan som gör att man kommer vidare och inte ger sig? Jo, det handlar om målsättning och om sammanhang. Om målsättningen är realistisk, och du sett effekten av andra människors övning – men också vad en realistisk utvecklingskurva är, kommer du mentalt inte bli chockerad av svårigheterna du stöter på i början. Du behöver också finna ett sammanhang där det är naturligt för dig att ägna dig åt sångövning. För det kan kännas ensamt, och läskigt – på samma gång som det är svindlande och fantastiskt. Att börja ta sånglektioner är som att slänga sig ut i ett mörkt hav och bara sprattla. Det viktigaste är att bara ”ge efter”. Du kommer inse att du flyter, så länge du inte tar i med våld. Acceptera att kroppen lär sig själv, men genom upprepning – inte genom att vara smart. Du behöver inte förstå allt. Ingmar Stenmark var en äkta Zen-mästare när han förklarade att ”dä’ bar’ å åk”. Vad han undvek att berätta var hur många oräkneliga timmars övning som låg bakom hans förmåga att BARA åka, att inte försöka överlista skidorna, att inte pilla och ändra och fixa och försöka vara smart. Men samma tankesätt gör också övning lättare, när man väl ger efter och accepterar att kroppen lär sig själv. En sånglärare är däremot ovärderlig. En expert med många års erfarenhet, som har ett bra öra, kommer ge dig övningar som skapar rätt förutsättningar för kroppen att utvecklas. Låt sångläraren ta ansvar för det. Det viktigaste för dig är att göra övningarna hemma och öva dem ofta. Gärna efter inspelning. Det du främst ska fokusera på är att lyssna på andra sångare, skaffa dig ett uppövat öra och ett tydligt ideal. Varför tycker du om det ena men inte det andra? Är det någon skillnad? Vad är skillnaden? Känn andra sångares röst i dig själv medan du lyssnar. När du upptäcker att du inte utvecklas eller att ditt ideal skiljer sig väldigt mycket från din sånglärares, då är det bara att byta. Det är helt normalt. Det är ditt musikaliska ideal som styr din utveckling, tillsammans med att du övar med lugn och förlåtande attityd till din kropp. Våga vara konstnär!

Hur börjar man?

Detta stycke kommer kortfattat beskriva utgångsläget för många unga sångare, men också äldre som just börjat träna sin röst och öva upp förmågan att sjunga konstmusik. (Kort: Hur övar man sång? Vad innebär det att öva sång? Vad är effekten? Vad kan man förvänta sig? )

Klassiska arketyper.

Det andra stycket kommer kortfattat beskriva klassiska skillnader i röst,  språk, kropp, mentalitet och utveckling, men också saker som är förbluffande lika, även mellan helt olika områden som tennis, bilkörning eller att laga mat – andra områden som också kräver uppövad skicklighet, förhöjda sinnen och vardagsrutin. (Kort: Röstfack och dess klassiska kännetecken, språkens olika hinder och möjligheter samt påverkan på röstens apparat, kropparnas olika energier och attityd, mentalitetens påverkan på övning och musicerande, utvecklingens linje och prestationsförväntning).

Förväntad utveckling.

Därefter kommer texten beröra utvecklingskurva och attityd till träning och utveckling, och vad som kan förbättra känslan av utveckling och vad som kan förhindra. (Kort: Det krävs minst två timmars övning varje vecka för att minnas och upprätthålla den nivå man var på förra veckan. Ytterligare en timme för att finna någon slags utveckling, och ytterligare två timmar för att ha en kontinuerlig teknisk utveckling som är ungefär konstant. Med den nivån av träning kan man räkna med att nå en relativt hög amatörnivå på två eller tre år, om man inte har någon speciell svårighet som svårighet att intonera, grava spänningar eller ofta blir sjuk. Med det sagt har många professionella sångare haft alla möjliga problem men arbetat sig genom dem. Det tar tid, precis som allt annat som är en konst. Därför måste målet med den inledande träningen vara att skaffa en övningsrutin som är behaglig och förlåtande, inte att fokusera på att överträffa sig själv varje gång).

Hinder på vägen. Så röjer vi dem.

Slutligen kommer vi nämna några klassiska bekymmer, åkommor och besvär som är speciellt besvärligt för sångare, men som ofta inte andra människor tänker så mycket på. (Kort: Ljudmiljö, reflux, hållning, träningsvanor och sömn)