Vad kostar det att sjunga?

Vissa yrken utsätts oftare än andra för groteska skambud. Alla professionella sångare har fått frågan om att sjunga gratis eller för en så låg ersättning att det varken gör från eller till för den personliga ekonomin. Det spelar ingen roll om personen som frågar har en avancerad utbildning, är djupt intellektuell eller förstående för samhällsproblem i övrigt – en sångare räknas ibland mer som en naturkraft än som en kompetent professionell utövare av en svår konst.

(Det är självklart en annan sak att göra sådant för vänner och familj – då gäller ju motsatsen, att man faktiskt kan göra något för sina nära som gör skillnad)

Därför vill jag gå igenom vad som krävs för att sjunga t.ex. ”Panis Angelicus” eller ”Ave Maria” på en högtid i kyrka. Det är lättare sånger i någorlunda oproblematisk tessitura, men som ändå kräver ett gediget sångligt arbete och som är oerhört svår för en icke-tränad sångare eller amatör att ta sig igenom.

Det första man utgår ifrån är kvalitet. Hur lång träning och utbildning har personen bakom sig, och hur mycket erfarenhet? Varför är det viktigt?

Jo, i alla professionella situationer där man ska göra något svårt (att sjunga i kyrka är en konstform, ungefär som att tatuera ett konstverk på en arm, inget man låter vem som helst göra) – och under press. Alla känner mer eller mindre press när de ska sjunga offentligt, men professionella sångare har lärt sig hantera detta. Ju mer erfarenhet, desto större förmåga att hantera alla oväntade saker – som svår akustik, kaotiska repetitioner, en organist som vill spela i ett konstigt tempo, dåligt ljus, en otydlig ceremoni, eller plötslig ändring i programmet utan förvarning. Allt möjligt kan hända. En professionell sångare behåller med större sannolikhet lugnet och vet mer om vad som fungerar och vad som inte fungerar. Detsamma gäller förberedelser.

Men en professionell sångare har ofta åtta års utbildning bakom sig, ungefär. Vad betalar man en rörmokare per timme och hur lång är deras utbildning?

Att sjunga en enda sång då? Varför ska det kosta så mycket?

Betänk att det tar som kortast en tjugo minuter att på ett ungefär lära sig nynna igenom en sång, med noter. Det är inte detsamma som att kunna sjunga den vackert. För att det ska bli vackert behövs träning, repetition, ordentlig genomgång av språket, lyssnande på andra versioner – och sedan repetition igen med den eller de som ska spela instrument.

Allt detta är arbetstid. Det kan bli ett par timmar enbart för en enda sång.

En faktor som många glömmer är att alla kan bli sjuka eller drabbas av inflammationer. Strupen är lättpåverkad av både fysiska som sociala faktorer. En oerfaren person kommer lätt att drabbas av oro, panik eller förlora tilliten till sin teknik – för att inte tala om hur man strukturerar upp repetitioner och förberedelser – en professionell och erfaren vet tidigare om rösten kommer hålla och kan förvarna om det skulle bli aktuellt att skaffa en ersättare, eller sjunga ändå, på ett sätt som enbart andra professionella skulle märka var ”reducerat”.

Organisation och administration är ytterligare en del. Att ta fram rätt noter från musikbiblioteket kan vara krångligt om det inte finns i rätt sättning. Vem ser till att alla har rätt version? Vem organiserar replokal och resan till repetitionen? Resan till platsen för giget och repetitionstid innan framförandet? Göra iordning ordentliga kläder för framförandet? Det är viktigt att se proper ut, det finns inte en standardrock eller jobbkläder som man bara drar på sig – att sjunga offentligt i professionellt sammanhang kräver dyra och eleganta kläder anpassade för tillfället. Även män investerar många tusenlappar i olika former av konsertklädsel och dessa kläder kräver lite mer hantering än vanliga kläder. Kvinnliga sångare har ofta oerhört dyra klänningar och skor – anpassade till olika sorters framträdanden.

Att sjunga en sång man redan kan ungefär, hamnar därför på ett par timmars arbete – inklusive framförandet. Om man räknar på att personen i fråga har hög professionell erfarenhet, har mycket lång utbildning och räknas som väldigt skicklig, är en timpenning på en tusenlapp väldigt lågt. Att sjunga en sång i en kyrka tar i runda slängar tre timmar i anspråk.

Ska man sjunga en liten konsert på tjugo minuter, och repertoaren är ny, handlar det helt plötsligt om en helt annan situation – med oerhört mycket fler timmars studier, förberedelser och administration.

Det man ska räkna på för ersättning till en sångare är alltså:

1: Utbildningsnivå (jämfört med andra yrkeskategorier)

2: Erfarenhet

3: Skicklighet och kvalitet

4: Antal stycken och krav på förberedelse

5: Resor

6: Sammanlagd arbetstid

Utöver detta är många arbetsgivare intresserade av att sångaren är social före och efter framförandet. Betänk att alla sångare förbereder sig olika, också beroende på vilket eller vilka stycken det är. Mentalt är det därför ofta enormt komplicerat att umgås med främlingar precis innan man ska prestera. Vissa sångare blir starkt påverkade vokalt av att tala med främlingar (eller bekanta), både i bullrig och i tyst miljö. Rösten är ett instrument som sångare mentalt ofta anpassa efter omgivningen. Därför måste vissa sångare skapa en vision och en ljudbild i huvudet som inte utgår från andra människors tal utan efter musikens krav – det kallas målbild eller mentalt fokus. Då är det en dålig idé för dem att mingla eller sitta vid ett matbord och prata innan de ska upp och sjunga. Inte för att de blir hesa utan för att de tappar kroppens synkronicitet med uppgiften.

Andra sångare känner sig urlakade mentalt, efter att ha fokuserat intensivt, och är obekväma med socialt umgänge efter att de sjungit. Precis som idrottare har sångare sin mentala process som behöver prioriteras.